fbpx
"message": { "mid":"mid.14577641449818:41d102a3e1ae206a38", "text":"hello, from customer chat!", "tags": [ { "source": "customer_chat_plugin" } ] }
“Crezi că e scump să-ți faci reclamă? Încearcă contrariul, să vezi cât o să te coste!”

“Cum să mă coste, dacă tocmai nu cheltui niciun leu pe reclamă?” Așa ar putea suna o replică contrariată de întrebarea noastră. De înțeles, cumva, dacă vine din gura unei persoane care n-are nicio legătură cu mediul de business. Mai trist și mai grav este atunci când o auzim de la oameni, așa-zis de afaceri, care consideră marketingul un instrument inutil și banii investiți în promovare, o cheltuială fără rost. “Cum să plătesc pe ceva ce nu văd și nu pot controla? Sunt bani aruncați pe fereastră!” continuă glasul revoltat. “Și dacă îi păstrezi în buzunar vei fi în câștig? Până când?” ar veni replica noastră, cu speranța că într-o zi, poate când încă nu va fi prea târziu, această persoană va vrea să înțeleagă că nu tot ce economisim e în folosul nostru și nu tot ce cheltuim e o risipă.

“Stopping advertising to save money is like stopping your watch to save time” – Henry Ford

Marketingul este tot ceea ce facem pentru ca produsele sau serviciile oferite să ajungă la cei interesați să le achiziționeze. Promovarea online, cel mai la îndemână instrument contemporan pentru succesul unei afaceri, nu mai este un secret pentru nimeni. Indiferent de domeniul de activitate, cele mai multe branduri își doresc să se regăsească pe primele poziții în căutările de pe Google, să dobândească notorietate în rețelele sociale, pentru a-și asigura, în timp, vânzări în creștere, portofoliu de clienți noi și relații de durată cu clienții existenți.
Din păcate, există și categoria de antreprenori care consideră că promovarea făcută de profesioniști este mult prea scumpă sau chiar inutilă, în condițiile în care s-ar “descurca” și singuri să-și facă publicitate și oricum “brandul lor nu are nevoie de asta”. Evident, ceea ce omit ei este impactul pe care îl va avea a la long atitudinea lor asupra viitorului afacerii. “Nu avem nevoie de promovare online!” auzim destul de des de la mulți dintre antreprenorii cu care interacționăm, prin natura activității noastre. Unii încă așteaptă să vină clienții către ei, pur și simplu. Alții cred că dacă au un cont de Facebook și fac diferite postări înseamnă că se pricep la online marketing. Această atitudine, încă destul de întâlnită din păcate, este rezultatul lipsei unei educații antreprenoriale sănătoase.

Către toți cei care se regăsesc în categoriile de antreprenori prezentate mai sus, noi venim cu o singură întrebare: “Dacă marketingul este o cheltuială inutilă, atunci de ce brandurile mari, deja arhicunoscute, investesc în continuare bugete colosale pentru promovare?” :))
Pentru că marketingul este cel care contribuie la menținerea statutului actual al unui brand și la poziționarea cât mai clară a acestuia în rândul clienților, conferindu-i popularitate și credibilitate.

Dacă nu-ți dorești ca afacerea ta să rămână la fel de necunoscută ca și până acum, promoveaz-o!

Indiferent de natura sau mărimea business-ului, strategiile de marketing sunt personalizate în funcție de contextul concret și domeniul în care se desfășoară fiecare afacere. Un business rămâne la nivel mic atunci când oamenii nu aud de el, nu știu cu ce se ocupă sau ce aduce nou în domeniul lui. Clienții au nevoie de siguranță, au nevoie să știe că și alți oameni au încredere într-un produs sau serviciu. Cum altfel să devină cunoscută o afacere, dacă nu prin publicitate?! În prezent, noutățile se află mai rapid cu ajutorul Internetului, acesta preluând masiv rolul din trecut al afișelor sau bennerelor stradale, al fluturașilor distribuiți în cutiile poștale sau pietonal și chiar al comunicării prin viu grai. Acum, fiecare dintre noi împărtășește impresii, stări, informații, imagini prin intermediul canalelor de socializare online. Știm ce se poartă, ce este în vogă, ce preferă cunoscuții noștri sau celebritățile din lumea mondenă în timp real, doar accesând pagina noastră de Facebook, Instagram etc. Această realitate a lumii contemporane impune și în domeniul publicitar transformarea și adaptarea metodelor și strategiilor din trecut, astfel încât produsele și serviciile să fie promovate pe canalele de interes din prezent, respectiv prin digital marketing.

În încheiere, haideți să facem împreună un exercițiu de imaginație, însoțit de un calcul foarte simplificat, dar suficient de elocvent, despre ce înseamnă marketingul pentru businessul vostru!

Să luam cazul unei firme nou înființate, cu obiect de activitate prestări servicii diverse, cu 2 angajați, fiecare cu un salariu net de 2500 lei, care are cheltuieli salariale totale, incluzând impozitele, în valoare de aproximativ 8400 lei, echivalent 1850 euro. La această sumă se adaugă o chirie lunară de 1000 euro, cu tot cu utilitățile aferente spațiului, și încă aproximativ 650 euro pentru celelalte cheltuieli operaționale (contabilitate, pază, SSM, comisioane bancare, papetărie, produse de curățenie etc.). Astfel, am ajuns la suma de 3500 euro cheltuieli fixe lunare, care nu vor scădea odată cu trecerea timpului.

Pentru cazul de mai sus, putem crea două scenarii de evoluție pe parcursul primilor doi ani de activitate, cu și fară cheltuieli de marketing, inspirate din analiza unor afaceri reale.
  1. Nu există buget de marketing. Astfel, cheltuielile fixe se rezumă la cei 3500 euro lunar, conform calculului inițial. În prima jumătate de an firma va ajunge la încasări medii lunare de 2000 euro. Fără un aport de clienți noi din piață adus pe filiera marketingului, bazându-se doar pe clienții din recomandări sau care ajung în mod direct la punctul de lucru, la finele anului media încasărilor lunare urcă spre suma de 3000 de euro, plus, minus. În cursul anului următor, tot doar prin forțe proprii, încasările reușesc să crească spre 4000 euro, cu aproximativ 30-35% mai mult decât în primul an. Observăm că, în acest caz, punctul de break-even (când încasările acoperă cheltuielile) se atinge în cursul celui de-al doilea an de activitate, mai devreme sau mai spre final, funcție și de interesul pe care-l prezintă obiectul de activitate prestat, pentru clienți.
  2. În primul an, bugetul pentru marketing este de 500 euro lunar, pentru ca pe parcursul celui de-al doilea an de activitate bugetul să se dubleze, ajungând la 1000 euro lunar. Astfel, cumulat cu cheltuielile lunare fixe de 3500 euro, vom avea un total lunar de 4000 euro în primul an, respectiv 4500 euro în al doilea an. Reclama făcută în tot acest interval de timp va genera încasări în creștere constantă, astfel încât la finele primului an acestea să reușească să acopere cheltuielile lunare, pentru ca în al doilea an să le depășească cu aproximativ 1500 euro.

Costuri vs Cheltuiei marketing

P.S. “Nu tot ce economisim e în folosul nostru și nu tot ce cheltuim e o risipă!” kibrit

 

Vrei să promovezi afacerea ta in mediul online? Contactează-ne!