fbpx
"message": { "mid":"mid.14577641449818:41d102a3e1ae206a38", "text":"hello, from customer chat!", "tags": [ { "source": "customer_chat_plugin" } ] }
“Este marketing-ul un instrument de manipulare a cumpărătorului?”
“Strategiile de promovare sunt vitale existenței unui business sau a unui produs?”
“Putem face publicitate fără să ne simțim vinovați că exploatăm slăbiciunea, nehotărârea și dorințele oamenilor?”

Fie că suntem cei care vindem produse și servicii destinate unei plaje tot mai largi de nevoi, reale sau inventate, sau că ne poziționăm ca și cumpărători și utilizatori a tot ce se inventează continuu în jurul nostru, fie că suntem oameni din lumea marketingului, care ne dedicăm timpul și energia descoperirii de noi modalități prin care să facem cât mai cunoscute produse și servicii care se luptă să demonstreze că sunt cele mai bune, ieftine, rapide, smart, eco și așa mai departe, noi toți avem puterea de a decide, în fiecare clipă, cine suntem și cum ne poziționăm.

Acest “noi”, în funcție de ceea ce alegem, poate oferi o perspectivă complet diferită, ajungând să trăim un adevărat conflict interior atunci când vrem să împăcăm rațiunea pragmatică și financiară a unui business cu morala, etica și fair-playul sau cu nevoia reală de a folosi lucruri de calitate și de a interacționa cu oameni serioși, de al căror ajutor avem, cu adevărat, nevoie.

De multe ori, privind marketingul agresiv folosit în promovarea anumitor produse de calitate inferioară nivelului prezentării sau a unor servicii de moralitate îndoielnică, ajungem să ne întrebăm dacă instrumentele folosite în publicitate sunt bune sau rele pentru oameni. Dacă nu cumva devenim sclavii ideilor induse subconștientului nostru prin toate canalele de promovare cu care interacționăm zilnic, fără să le mai băgăm în seamă, dar fiind “victimele” influenței lor, în permanență. Și, dacă ar fi așa, atunci oare nu ar fi mai benefic nouă, ca și clienți țintă, să devenim imuni la bombardamentul publicitar din jurul nostru? Să trăim într-o lume fără marketing, fără reclame, în care, atunci când avem nevoie de un produs, să mergem noi către producător sau vânzător, din proprie inițiativă și fără să mai fim influențați de bannere, clipuri de prezentare sau orice altă metodă de promovare.

Cum ar fi viața noastră, fără marketing?

Poate mai liniștită, mai lipsită de atâta informație, necerută de foarte multe ori, care ajunge să agaseze și să enerveze, până la sufocare și revoltă, uneori. Dar, în același timp, lipsită și de informații importante pentru noi, în unele situații, lipsită de posibilitatea de a afla care ar fi alternativele unui produs de care avem nevoie sau cine mai prestează acel serviciu pe care îl căutăm, care ar fi plaja de prețuri existente pe o piață sau ce caracteristici au produse cu prețuri similare, pentru a putea lua o decizie echilibrată.
Simțim uneori că ni se bagă pe gât reclame la ceva ce nu ne interesează și că agenții de vânzări sunt atât de insistenți, încât ajungem să-i vedem ca pe niște agresori. Alteori am vrea să ascultăm o muzică în liniște, fără întreruperile neașteptate și agasante ale reclamelor de pe canalele video și audio. La fel și când ne prinde acțiunea unui film și așteptăm, cu sufletul la gură, să aflăm deznodământul.
Sunt, însă, și situații când o astfel de reclamă, aparent enervantă, ne furnizează o informație care ne interesează. E momentul acela când cineva din cameră vrea să mute programul la televizor, în timpul pauzei publicitare, și noi strigăm enervați: ”Dă înapoi, nu vezi că mă uitam?”

Nu toate reclamele sunt proaste și mincinoase, însă în cantitate prea mare, orice material publicitar poate duce la saturație. Moderația și echilibrul în modul în care se gândește o campanie de marketing, fie online sau offline, duce la o mai bună asimilare de către publicul căreia i se adresează și obținerea în timp a unor rezultate benefice tuturor.